Onze ontgroening

31 oktober 2013 - Deqen, China

Hebben we het eerste half jaar vooral mogen genieten van ons wereldfietsers-bestaan, de eerste dagen van het tweede half jaar moeten we vooral bewijzen dat we de titel ‘wereldfietser’ waard zijn…

Dag 1: Zwart voor de ogen

We zijn inmiddels (...)

1. Ankie Stadegaard:
    31 oktober 2013
    Wat heerlijk wakker worden met jouw bericht in mijn mailbox. Trots op jullie hoor. Op naar het volgende avontuur.
  2. José:
    31 oktober 2013
    Wow, hulde, wat een heroïsch verhaal!
    En Paul, alsnog gefeliciteerd!
    Succes verder!
    José
  3. Stout:
    31 oktober 2013
    Verbijsterend dat jullie zo veel energie en moed kunnen genereren om deze ontgroening door te komen; zuurstofgebrek, aso's die je "dwingen" om met je fiets onder de douche te gaan, een aardbeving en het niet kunnen vatten van lokale redenen om iemand al dan niet toe te laten in een hotel.
    Dank voor je meeslepende verslag.
    Geniet van je broodje kaas.
  4. J van Rest:
    Ongelooflijk!
  5. Annemarie:
    Prachtige bijgevoegde foto's.
    Ziet er koel en ontspannen uit.
    Geen gierende debielen in 4-wh.drives, geen stinkende en rokende vrachtauto's.
    Jullie boffen dat het allemaal zo relax verloopt. ;-)
    Had je die tegeltjes in die moderne badkamer niet even af kunnen dekken?
    In het volgende hotel gelijk maar een degelijk bureau huren dat een plafond op kan vangen.
    Geef Kathleen van mij maar een warme kus op haar neus (Chinees uiting van hartelijkheid) om haar daarmee aan te moedigen het volgende heuveltje te pakken.
    Blijf fietsen dan blijf ik lezen.
    Mocht je toch even een stukje je fiets op moeten duwen pak ook dan je pen, schrijf die inspanning op en laat het mij weten.
  6. Susan van Beek:
    31 oktober 2013
    Ondanks alle beproevingen blijf je je humor wel behouden, blijkt ook uit de tussenkopjes in je verhaal: zwart voor de ogen, bruin in mijn ogen, grijs rondom mijn ogen... Haha, heerlijk jullie verhalen en de foto's worden steeds mooier. Nog van harte gefeliciteerd en blijf genieten!
  7. Richard:
    31 oktober 2013
    Ha Paul, dit verhaal lukte wel (-;. Superspannend! En natuurlijk nog gefeliciteerd. neem nog een borrelbiertje op mijn kosten!
  8. Cees en Carla:
    Paul / Kathleen,

Dank voor jouw verhaal; indrukwekkend, maar de lezer wordt ook teruggeworpen op de vraag: Wat is nu echt belangrijk in ons leven.
    Uiteraard leven we mee met jullie ontberingen, die zien er behoorlijk zwaar uit. Maar voor lokale mensen zijn het gebruikelijke en niet te veranderen situaties. (Dus onveranderbaar zwaar!)
    En dan moet je na jouw verhaal vaststellen dat er nog vele mensen zijn die op 4-wheel drives de omgeving terroriseren.
    Al eerder in jouw verslag schreef je over politieke systemen, waar mensen niet "sociaal" mogen zijn tegen buitenlanders (tegen de anderen!)

Steeds komt bij mij de vraag op bij jouw verhaal: wat is er toch dat het zo moeilijk maakt om mensen te laten genieten van mooie natuur, primitieve omstandigheden, bijzondere inspanningen.
    Je moet dan uiteindelijk vaststellen dat het macht, verrijking, ideologie, religieuse verdwazing en uitbuiting zijn die verantwoordelijk zijn
    Jullie gaan nu naar Tibet, volgens mij is dat een heel wat "menselijker" land. Wat fietsen betreft een uitdaging.

Veel pleziet daar

Cees
  9. Patty&Peter:
    31 oktober 2013
    Wat een beproeving! Bizar dat jullie daarna ook nog eens een aardbeving meemaken. Zou het een filmscript zijn dan zou je gaan schrappen, too much. Zo zie je maar dat de werkelijkheid vaak absurder is.
    Nog gefeliciteerd ! In ieder geval een verjaardag om nooit te vergeten!
  10. Els van Rest:
    Dag Paul en Kathleen,
    Weer een fantastisch verhaal. Je gelooft af en toe je ogen niet. En wat zijn jullie al ontzettend ver. Volgens mij lukt het jullie straks ook nog om neef Kees in Australië op te zoeken ; )
    Opnieuw wordt bevestigd waarom China mij niet trekt. Ik lees trouwens niks over spugende, rochelende, slurpende en met open mond kauwende Chinezen.
    Nog vele mooie avonturen toegewenst!
    Liefs
    Els
  11. Merel:
    1 november 2013
    Prachtig verhaal en geweldige foto's. Ik herinner me nu opeens dat ik een keer een beer van een kerel met een baard, helemaal onder de modder een klein dorpje op de Tibetaanse hoogvlakte in zag fietsen. Zo uitgeput heb ik zelden iemand gezien. Te slechte wegen, te slecht weer, te weinig zuurstof. En dan nog zonder aardbeving. Dat beeld van jullie onder de modder zit waarschijnlijk ook voor een leven lang bij jullie passanten in het geheugen gegrift. Ongelooflijk dat jullie dat allemaal presteren met z'n tweeen. Zoals ik wel eens tegen de kinderen zeg: je mag trots op jezelf zijn!
  12. Liesbeth:
    1 november 2013
    Pff, ik was waarschijnlijk na de eerste 100 meter al afgestapt en in staking op de grond gaan zitten! Gelukkig hebben jullie een enorm doorzettingsvermogen! Onwaarschijnlijk straf wat jullie presteren...en nadien genieten van de kleinste dingen! Geniet verder...
  13. Marius & Joan:
    3 november 2013
    We stand in amazement at what the two of you are achieving! Bad hotels, bad 4x4 drivers and bad food! The fact that you are still persevering in your mission is beyond belief. The lessons and the experience of this trip will enrich you and your outlook on life beyond what us ordinary people can achieve. It is indeed an endurance test of body and mind. We think and speak of you often. With love and best wishes!
    PS. Currently in the Peloponnese in Greece, good sunny weather.
  14. Gisela:
    3 november 2013
    Jullie lijken een na de andere cultuurshock te ervaren en dan ook nu nog aardschokken erbij!! Blijft wel fascinerend om steeds te lezen en ode aan je schrijfstijl, Paul!!
    Ik zag nog docu van Nederlandse architect Mark Hemel die de hoogste tv mast, Canton Tower in Guangzhou ontwierp....
  15. Sandra:
    4 november 2013
    Respect! Ik heb r weer van genoten. Xxx
  16. Albert Taco:
    4 november 2013
    Hoi Paul,
    ik besef me nu ik dit lees dat jij net als ik ook op 13 oktober jarig bent (wist ik achteraf wel). Dat was nogal een monstertocht op je verjaardag! Alsnog van harte. Ik had een veel gewonere verjaardag met visite en slecht weer. Boeiend om al jullie belevenissen te lezen en behouden tocht verder!
    groeten van Albert Taco