Iran

6 augustus 2013 - Teheran, Iran

Na 32 km. fietsen en 3 km. slingeren tussen een dubbele rij wachtende vrachtwagens door, bereiken we op 18-7-2013 om half 11 de Turks-Iraanse grens. De Turkse douane lijkt het allemaal wel goed te vinden; na een stempel in onze paspoorten gaat er een groot hek open en zijn we het land uit. Wij maken echter nog geen aanstalten om op onze fietsen te stijgen, omdat er 40 cm. verderop een nog groter hek, geverfd in de kleuren groen, wit en rood, ons de weg alsnog verspert. Onze Turkse douanier (...)

1. Corné van Kempen:
    Geweldig verhaal Paul!!!
    ...en wat een dichttalent heb je!
    Bon voyage wereldreizigers!
    Corné
  2. Niels en Miebeth:
    6 augustus 2013
    Mooi en ontroerend om je ervaringen te lezen; ver weg wordt zo een stukje dichterbij
  3. Marius & Joan:
    6 augustus 2013
    A very well written blog post on Iran. You are showing us another side to that country. Politics will be politics and often that is how people form opinions - be it right or wrong.
    En de mooie Kathleen met kopdoek en fietshelm tegelykertyd op haar kop! :))
    The last paragraph of your poem is the best - it is up to the Iranians to get rid of their chains.
    Travel safe! With best wishes and a kiss for Kathleen.
  4. Liesbeth:
    6 augustus 2013
    verrassend, prachtig, mooi, knap geschreven, het leest als een trein! Geniet er er rustig verder van daar in Iran! Groetjes
  5. Jos Kroon:
    6 augustus 2013
    Wederom een prachtig en aangrijpend reisverslag, Paul.
    Je talenten reiken verder dan die van landschapsarchitect, dat blijkt maar weer. Mooi gedicht ook.

Hou je haaks en geniet van de reis!
  6. Hanno:
    6 augustus 2013
    gelukkig dat je Farsi beter is ;-)
    Een super reis, ik geniet van de verhalen, ga zo door!
  7. Irene Karremans:
    7 augustus 2013
    Wat een verhaal, wat een avontuur! En zo leuk om je vanuit Nederland te volgen.
    Gr.Irene
  8. Patty&Peter:
    7 augustus 2013
    Hey Paul, een collega van mij komt uit Isfahan en schetste een identiek beeld. Het klopt dus! Hij is ook een dichter zoals alle Iraniërs, kreeg ik het idee
  9. Patty&Peter:
    7 augustus 2013
    ...de reactie kwam maar half erop. Geniet in ieder geval van net Suikerfeest!
  10. Jose:
    7 augustus 2013
    Wow, wat een verhaal! Keep cycling! Groetjes aan jullie beiden!
  11. Joris:
    Mooi. Heel er erg mooi !
  12. Niels:
    7 augustus 2013
    Heel bijzonder te lezen hoe jullie je onderdompelen in het avontuur, grenzen verleggen en jezelf uitdagen... Inspirerend en jaloersmakend ;-)
  13. Cees en Carla:
    Paul en Kathleen,
    Weer een mooi menselijk verslag van jullie fietstocht.
    Nu dan in het land waar ik een tweetal keer geweest ben om een vertegenwoordiging van de Rabobank op te richten. Ik ben helaas niet is Isfahan geweest, wat een van van mooiste steden van de wereld is, volgens zeggen.
    In die tijd tijd - de tachtger jaren - heb ik nogal wat boeken en romans gelezen over de revolutie in Iran. Met daarin afschuwelijke verhalen over wat mensen elkaar aandeden of aangedaan hadden. Ik heb na mijn werk ook wat rondgelopen rond DE gevangenis in Tehran waar Komeini zijn tegenstanders de meest afschuwelijke deed overkomen. (en de Shah deed dat daarvoor). Maar net als jij/jullie was ik gefascineerd door de gastvrijheid van de "gewone" mensen.
    Ik ben nu bezig met een boek; "De Wraak van de Geografie" waarin min of meer wordt beargumenteerd, dat de harde fysieke wereld van het Midden Oosten ( en daarmee niet democratische wereld), een permanente bedrijging is voor de samenwerking tussen Westerse / Oosterse en Midden Oosterse landen. Het is een boek dat ik niet helemaal kan plaatsen in relatie tot de bizonder boeken en optredens van Kader Abdollah een bijzondere Iraanse schrijver, tegenwoordig woonachrig in Nederland. Ik ben overigens wel bezorgd over jullie ervaringen in de landen die je na Iran ga aandoen. Afganistan en Pakistan zijn naar mijn gevoel heel erg landen in verwarring en dat leidt niet altijd tot onbekommerde ontmoetingen.
    Niettemin wens ik jullie een bijzonder inspirerend verblijf in Iran en heel veel geluk in de landen erna.

Groeten

Cees
  14. Corien:
    8 augustus 2013
    mooi ! hoop dat de feestdag van vandaag daar ook een bijzondere ervaring is.

Corien
  15. Robbert:
    8 augustus 2013
    Ha die Paul. Super om je verslagen te lezen! Top dat alles goed met jullie gaat.

Groet,

Robbert
  16. Monique:
    10 augustus 2013
    Na mijn eigen 'vakantie' is het eerste wat ik deed...Pauls' avonturen 'bijlezen'....wederom mooi en gevoelig...praktisch en humoristisch...wacht met smart op het vervolg...enjoy!
  17. Victor1:
    11 augustus 2013
    Paul,

Ik heb blijkbaar ook aan Ramadan gedaan, en twijfel toch even tussen een trip naar de VS of Iran.
    grtz
    Victor
  18. Melany:
    12 augustus 2013
    Hoi Paul, Sorry van mijn laten reactie op je kaartje. Had je willen bellen, maar... Wat gaaf deze reis die je (jullie maken) maakt, ben ook wel een tikkie jaloers. Heerlijk om je reisverhaal te lezen en wist niet dat je zo mooi kon dichten. Ik blijf je zoveel mogelijk volgen en wens je een mooie en spannende reis, maar dat wordt geen probleem lees ik al. Groetjes Melany
  19. Ellen en bjorn:
    13 augustus 2013
    Dag Paul,
    heel leuk om je reisverhalen te lezen. Lijkt een ziekelijke hobby van mij sinds we nu net 1 jaar terug zijn van 1 jaartje reizen. Voor volgend jaar staan de Stanlanden op het programma.
    We twijfelen er echter aan om - mede door de mediaberichtgeving, mijn bezorgde ouders - om al dan niet naar Iran te gaan. Via blogs en enkele kennissen van ons die Iran reeds bezocht hebben hoor ik enkel positieve verhalen over de gastvrije, vriendelijke mensen en hun 'struggle' met het regime. Toch recent het verhaal gelezen van een man die in de voorloop van of tijdens de verkiezingen is opgepakt door de geheime politie.
    Hebben jullie weet van aanslagen of ontvoeringen in Iran of zijn dat van die broodje-aap-verhalen?
    Er staat jullie vast nog veel moois te wachten. Jullie gaan ook richting China. Voor ons tijdens de voorbije reis een van de landen die ons super positief bijgebleven zijn. Alleen de 1e week was een beetje hard om te wennen aan de Chinese manier van doen. Hoe het ook zij, wij zullen je blogverhalen met plezier blijven volgen.
  20. Stout:
    14 augustus 2013
    Toen dominee J.L.L. ten Kate zijn beroemde "De dorre vlakten der woestijnen" dichtte, had hij niet kunnen bevroeden dat daar anderhalve eeuw later nog eens twee Hollanders doorheen zouden reizen.

Talent ziet niet alleen in je benen, Paul.
    Je hebt stijl.
  21. Ingrid en Rene Nij Bijvank:
    15 augustus 2013
    Dag fietsers,
    Wij zijn nu ook aangehaakt bij jullie reis.
    Je blijft lezen.......ook daar een talent Paul! wij hebben veel waardering voor jullie 'fietsspirit'.
    Zelf hebben we enige fiets-wandelervaring, maar dit getuigt toch echt van een enorme doorzetting, open geest en creativiteit. Petje af, leuk jullie te volgen,

Alle goeds,
    Rene en Ingrid Nij Bijvank
  22. Bas:
    16 augustus 2013
    Paul, wat een fantastische reisverslagen tot nu toe! Ik kijk steeds uit naar de volgende update. Mooi om te lezen hoe je in een paar alinea's de cultuur van een land weet te schetsen. En vooral mooi dat jullie reis tot nu toe toch aardig voorspoedig verloopt. Ben heel benieuwd hoe Turkmenistan en Oezbekistan gaan bevallen. Kan me daar weinig voorstelling van maken...

Veel plezier en succes op jullie verdere 'bestemming'!

Groetjes,
    Bas.
  23. Kasia:
    21 augustus 2013
    Wow Paul! Ik wil ook naar Iran! Zo mooi hoe jij het beschrijft!
    Ik heb heel veel respect voor hoe jullie de reis doormaken!
  24. Els van Rest:
    22 augustus 2013
    Weer een fantastisch verhaal. Ik denk dat de komende vluchten naar Teheran helemaal uitverkocht zullen zijn! Ik kijk uit naar je volgende update.
  25. Carine:
    3 september 2013
    Prachtig verwoord , wie het land niet bezocht heeft begrijpt niet hoe gastvrij de mensen daar zijn .
    carine
  26. Fati:
    5 september 2013
    hi paul and katrina....
    i m fati from Esfahan, you come to my home for dreink tea.
    i want just say hello to you and say i m follwing your website:)
    enjoy of your trip
    fati